Nieuws
28 augustus 2020

Terra incognita: 4 datadilemma’s bij de KVK

Data is big business, voor grote en kleine ondernemers. Tegelijkertijd groeit de weerstand tegen de ondoorzichtige manier waarop persoonsgegevens worden gebruikt, zeker sinds de AVG van kracht werd. Voor de Kamer van Koophandel (KVK) was dit aanleiding om te starten met een open dialoog over de toekomst van het gebruik van data voor en door ondernemers.

In april 2018 leidde onderzoek van de NOS naar het gebruik van Handelsregisterdata voor Facebook-targeting tot een storm van kritiek op de werkwijze van KVK. Ook de interesse van privacywaakhond AP was gewekt; de toezichthouder stelde een onderzoek in.

De discussie over de manier waarop ondernemersdata worden gebruikt en de rol van KVK daarin is niet nieuw. ‘Al langer kregen we klachten van ondernemers die last hadden van ongewenste telefonische verkoop’, verduidelijkt senior adviseur corporate communicatie Kim van Gameren tijdens de Den Bosch Data Week.

‘Het Handelsregister is weliswaar bij wet openbaar maar door groeiende aandacht voor privacy wilden we graag kijken wat we binnen de grenzen van onze wettelijke taak aan de overlast konden doen. Dat begon met inzicht: hoe groot is het probleem en waar zit precies de pijn? Daarom lieten we onafhankelijk onderzoek uitvoeren naar hoe ondernemers de openbaarheid van het Handelsregister ervaren.’

Lees verder >>

FacebookTwitterLinkedinMailPrint

Lees ook

Hoofdmediapartner
Mediapartners