Nieuws
10 juni 2020

Proef Dongen opmaat landelijke chatbot gemeenten

Bij de gemeente Dongen (Noord-Brabant) loopt sinds vandaag een pilotproject waarbij burgers vragen over verhuizingen en reisdocumenten aan een chatbot kunnen stellen. De proef met Gem, zoals de naam van de bot luidt, moet een blauwdruk opleveren om dit nieuwe kanaal voor overheidsdienstverlening aan alle 355 gemeenten beschikbaar te stellen.

Een chatbot (virtuele assistent) is een (software)robot die is geprogrammeerd om zaken met een klant af te handelen, in plaats van een echte medewerker met wie je chat. Burgemeester Marina Starmans nam vanochtend de chatbot officieel in gebruik door vragen te stellen over het aanvragen van een paspoort.

Het is een extra kanaal voor online dienstverlening aan burgers naast de bestaande digitale kanalen als whatsapp, telefoon, e-mail en Facebook Messenger. Chatbot Gem geeft antwoord op vragen over verhuizen, paspoorten en ID-kaarten. Ook verwijst de 'medewerker' bezoekers door naar de juiste pagina op de website als het gaat om veelgestelde vragen of bij het doen van een melding. De burgemeester benadrukt dat het niet de bedoeling is om ambtenaren te vervangen. 'Als een burger met vragen blijft zitten, wordt er contact gelegd met een medewerker van de gemeente.'

Lees verder >>

FacebookTwitterLinkedinMailPrint

Lees ook

Hoofdmediapartner
Mediapartners