Nieuws
05 februari 2020

Iedere online-shopper een eigen paspop

Online kleding bestellen, lekker makkelijk vanuit je eigen stoel. Vandaag besteld, is (over)morgen in huis. Niet goed, geld terug. En gratis retourneren. Dat winkelgemak krijgt nu een keerzijde. Als het aan normalisatie-instituut NEN ligt, gebruikt iedere online shopper een digitale paspop, gebaseerd op ISO-standaarden.

Het aantal online-kledingshoppers neemt toe. Bovendien maken ze er een gewoonte van om voor verschillende maten te kiezen – dan past er altijd wel eentje. De kledingstukken die niet passen gaan retour. Dat is wel gratis, maar niet duurzaam. Werkt dat het aantal (milieuonvriendelijke) transportbewegingen stevig in de hand, in enkele gevallen gaat de teruggestuurde kleding zelfs de shredder in.

Dat kan dus niet langer, vindt de internationale ISO-commissie ‘Digital Fittings’ (ISO/TC 133). In samenwerking met de sector werkt zij aan twee nieuwe ISO-normen voor digitaal passen. Sterker, het startschot is gegeven voor ‘Technical Specifications (TS) voor Digital fitting -- Service procedure -- Part 1: Ready-to-wear clothing online and off-line en Part 2: Customized clothing online and off-line’. Dat klinkt ingewikkeld, maar wil zoveel zeggen dat dit de procedures zijn voor digitaal passen voor confectie- en maatkleding. Hoe? Met de inzet van een virtueel lichaam.

Hoe?! Hieke Reijnhoudt, zegsvrouw van het centrum van normalisatie NEN, legt uit dat het normvoorstel niet zozeer over het ontwerp of het ontwikkelen van een virtueel lichaam (fashion avatar) gaat, maar om de voorwaarden voor en eisen waaraan een digitaal pas-systeem met virtueel model moet voldoen om gebruikt te worden in de retail (online en offline). ‘De norm geeft een beschrijving van de ‘route’, vanaf het eerste bezoek tot het aankoopbesluit, met een beschrijving van de stappen en definities van begrippen’, vertelt Reijnhoudt. Ze vervolgt dat het opgestelde document is bedoeld voor ‘serviceproviders, inclusief on- en offline-retailers, brand managers, modedesigners en 3d-shopping-platformontwikkelaars’.

Lees verder >>

FacebookTwitterLinkedinMailPrint

Lees ook

Hoofdmediapartner
Mediapartners