Nieuws
19 november 2019

Webwinkels roepen op tot publieke online-id

Er moet een online-identificatiemiddel komen waarmee Nederlanders zich online in het publieke domein kunnen identificeren. Daarvoor heeft Thuiswinkel.org, de belangenvereniging voor webwinkels, in samenwerking met een aantal partners een brief naar minister Knops van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) gestuurd. De partijen vinden de huidige manier van online-identificeren, zoals een kopie van een paspoort, onveilig, onpraktisch en gevoelig voor fraude.

Identificatie is een kerntaak van de rijksoverheid. Via wettelijke identificatiedocumenten als het paspoort en rijbewijs kunnen Nederlandse consumenten zich eenvoudig identificeren bij de gemeente of (grootschalige) transacties met bedrijven. DigiD is een digitale variant, maar deze is enkel beschikbaar bij overheidsinstanties.

De ondertekenaars van de brandbrief claimen dat er een maatschappelijke behoefte is voor een publiek online-identificatiemiddel. Zij zien het identificeren van een persoon met een publiek middel als een basisvoorziening in de huidige digitale samenleving.

‘Door het afschermen van het publieke eID-middel voor gebruik door het bedrijfsleven in Nederland veroorzaakt de overheid een fundamenteel en onwenselijk verschil tussen fysiek en digitaal handelen’, vertelt Just Hasselaar, beleidsadviseur bij Thuiswinkel.org. ‘Ook werkt de overheid door de lange aanloop in dit traject identiteitsfraude in de hand en lopen Nederlandse ondernemers financiële kansen mis.’

De brandbrief naar de minister is ondertekend door Frank Radstake (ANVR), Hester Duursema, (Detailhandel Nederland), Jan Meerman (INretail), Erik van Engelen (Techniek Nederland), Wijnand Jongen (Thuiswinkel.org) en Maurice Jongmans (VBIN).

Lees verder >>

FacebookTwitterLinkedinMailPrint

Lees ook

Hoofdmediapartner
Mediapartners