Nieuws
06 september 2019

Groningen maakt werk van ict-vernieuwing

De gemeente Groningen is wel klaar met het vele praten binnen de overheid over een betere dienstverlening aan de burger. Zij kiest voor een pragmatische aanpak, te beginnen bij het sociale domein. Zo is met it-partner Gemboxx in zes maanden tijd op scrum-achtige wijze nieuwe functionaliteit ontwikkeld binnen het innovatieprogramma i4Sociaal. Daaraan doen ook andere gemeenten mee.

Bij de overheid wordt te veel gépraat over een innovatieve, proactieve en preventieve dienstverlening, maar te weinig gédaan. Dat is de ervaring van Hans Julsing, (vertrekkend) directeur Sociale Zaken en Werk bij de gemeente Groningen. Hij geeft als voorbeeld de GBI (Gemeentelijke Basisprocessen Inkomen), een initiatief waarbij deelnemende gemeenten samen de uitvoering van de inkomensverstrekking op een efficiëntere wijze willen inrichten. 'Daar waren wij in eerste instantie van gecharmeerd. Maar het bleef bij praten; er gebeurde niets concreets. Toen hebben wij in Groningen de koppen bij elkaar gestoken en ons afgevraagd: hoe kunnen we wel wat realiseren?'

Deze actiestand leidde onder meer tot het visiestuk 'Virtueel Groningen 2018 -2022'. Daarin onderzoekt de gemeente de mogelijkheden van nieuwe technologie, met als uitgangspunt dat zij 'regelgevend, handhavend en vooral dienstbaar' is. Want, stelt Julsing, een gemeente moet naar een proactieve, door moderne technologie ondersteunde dienstverlening waar de burger of ondernemer centraal staat. 'Ter illustratie, onze minima hebben recht op veel zaken maar moeten elke keer bij een aanvraag hun gegevens doorgeven. Terwijl zij al een 'Stadjerpas' hebben. Als gemeente weten wij dus al een hele boel en kunnen wij dus, als iemand eenmaal bekend is, een integraal aanbod met diensten doen.'

Hij wijst naar de Belastingdienst, die vooringevulde aangiftes verstuurt naar burgers. Of het bedrijfsleven waar al veel meer met data-analyses wordt gedaan. 'Daar kunnen wij nog veel van leren. Die kant moeten we op, rekening houdend met de AVG. Als wij de mensen in onze bakken door data-analyses en het opstellen van profielen beter leren kennen, kunnen we ze beter faciliteren. Nu zien ze vanwege de vele aanvragen door de bomen het bos niet meer.'

Lees verder >>

FacebookTwitterLinkedinMailPrint

Lees ook

Hoofdmediapartner
Mediapartners