Nieuws
25 februari 2019

Digitaliseerperikelen

Om ons heen horen we niets anders dan ‘digitale transformatie’. Maar de eerste stap, digitaliseren, is al een stap die voor veel organisaties een onneembare hindernis lijkt. Mijn persoonlijke customer journey van afgelopen jaar is hierbij tekenend.

Iets meer dan een jaar geleden kocht ik een pand uit 1928, waarvan de begane grond een winkel was en de twee verdiepingen het woonhuis, met als doel er één woning van te maken. Dat was (en is nog steeds) een aardig avontuur. Technisch is het nu af. Administratief nog niet.

Het begint met het kadastraal samenvoegen van de twee entiteiten. Het object had een huisnummer met als toevoeging ‘a’ voor de woning en een ‘b’ voor de winkel. Ik kreeg al vrij rap een zogenaamd huisnummerbesluit, met een tranentrekkend mooie, grafische weergave erbij. Vergelijkbaar met die mooie Microsoft Power Bi-dashboards van tegenwoordig. Erg strak en mooi, dus dan zal het wel waar zijn.

Je zou zeggen dat zo’n event leidt tot veranderingen in de rest van de keten. Best vreemd dus dat de gemeente daarna nog post stuurt aan xxx-a (het voormalige woonhuis). Het zal wel even duren voordat het doorgevoerd is, was mijn gedachte. Zo’n fysieke, analoge gebeurtenis moet even door de gemeentelijke ad-converter om het digitaal te maken. Die is nog niet zo geavanceerd, dacht ik nog.

De verbouwing begon zo’n tien maanden geleden en is twee maanden geleden afgerond. Vrij aan het begin van de verbouwing heb ik opdracht gegeven aan de netbeheerders (elektra, gas, telecom, water) om de aansluitingen van het winkelgedeelte af te sluiten en die van het oude woongedeelte te verplaatsen naar de nieuwe locatie van de meterkast. Ik begrijp nu ondertussen waarom dat zo verschrikkelijk duur was. Eerst dacht ik dat ze met zes man een hele dag zouden komen om dat te fixen (want dat kostte het omgerekend, rekening houdend met een tarief van honderd euro per uur). Maar achteraf begrijp ik nu dat die kosten zo hoog zijn om de toekomstige administratieve f-ups te bekostigen.

Lees verder >>

FacebookTwitterLinkedinMailPrint

Lees ook

Hoofdmediapartner
Mediapartners