Nieuws
29 november 2017

Kwaliteit e-diensten Europese overheden zorgenkind

Hoewel de Europese publieke sector steeds meer diensten online ter beschikking stelt, blijven er maatregelen nodig om de kwaliteit ervan te verhogen. Denk aan mobiel gebruiksgemak, duidelijker bezorgprocedures en het vooraf kunnen invullen van online formulieren met persoonlijke gegevens. Dit blijkt uit de veertiende benchmark van Europese e-overheidsdiensten, gecoördineerd door Capgemini.

Uit de 'eGovernment Benchmark 2017' blijkt dat de elektronische overheid zich blijft ontwikkelen in Europa. Het aantal mobielvriendelijke, publieke diensten groeit en de online openbare dienstverlening wordt steeds volwassener, stelt Capgemini vast.

Maar nog steeds is slechts 54 procent (gemeten in 2016) van de digitale diensten mobielvriendelijk, al is er wel een flinke groei geboekt ten opzichte van 2015 (27 procent in 2015).

De mate van gebruikersgerichtheid van Europese overheidsdiensten kwam gemiddeld op 85 procent uit. Dat wijst volgens het ict-concern op een volwassen niveau van online beschikbaarheid van diensten en interactie- en feedbackmogelijkheden tussen burger en overheid.

Verder nam de zogeheten grensoverschrijdende mobiliteit licht toe. De implementatie van de eIDAS (electronic Identification Authentication and trust Services)-richtlijn zal de beschikbaarheid van informatie en diensten voor EU-burgers bij het opstarten van een bedrijf of een studie in het buitenland waarschijnlijk verder vergroten.

Het rapport, waarvoor ruim tienduizend websites in de EU-landen zijn onderzocht, toont verder aan dat een focus op meer helderheid van hoe publieke diensten online zijn te regelen en het investeren in belangrijke digitale aanjagers, zoals elektronische identificatie, cruciaal zijn voor het versterken van digitale overheidsdiensten en de oprichting van één digitale interne markt in de komende jaren.

Lees meer >>

FacebookTwitterLinkedinMailPrint

Lees ook

Hoofdmediapartner
Mediapartners