Ximedes helpt klanten in strijd met Big Tech

Haarlems bedrijf kind aan huis bij grootbanken
De vraag naar standaarddiensten voor betalingen en ticketing nemen de komende jaren sterk toe. Met name ‘embedded payments’, waarbij de betaling integraal onderdeel van de totale klantbeleving vormt, zijn in opmars. Ximedes, een leverancier van software voor betalingen en transacties uit Haarlem, verwacht van deze trends te kunnen profiteren.
Reden voor een gesprek met René Hodde, oprichter en ceo, en Joris Portegies Zwart (cto). Naast de grote banken bedient het techbedrijf veel ov-bedrijven. Daar staan grote veranderingen voor de deur. Reizigers in het ov kunnen binnenkort met hun bankpas in- en uitchecken. Je betaalt als de rit ten einde is. Het ov wordt deels ticketloos, de ov-chipkaart uitgefaseerd. Deze maand start het GVB in Amsterdam hiermee.
Ximedes heeft hiervoor een technologie ontwikkeld die ov-bedrijven‘ in staat stelt betalingen te accepteren van bancaire kaarten gebaseerd op de veel gebruikte technische standaard EMV. Daarnaast faciliteren de Haarlemmers ‘barcode ticketing’, bijvoorbeeld voor groepen reizigers of bezoekers met een gecombineerde ticket voor ov en museumbezoek.
Een Noorse klant van Ximedes heeft het reizen met bankpas al met succes ingevoerd. Hodde verwacht dat dit op den duur in heel Europa gemeengoed wordt. Tot de voordelen behoren behalve een groter gemak voor de reiziger ook de mogelijkheid van dynamische prijsmodellen, het geven van kortingen of vereenvoudigde tarifering.
Het Nederlandse techbedrijf stelt banken en ov-bedrijven in staat om met eigen oplossingen te komen. Anders dan bijvoorbeeld Adyen, Stripe en Mollie concurreert Ximedes niet met de banken, maar helpt hen overeind te blijven in de slag met neo-banken, fintech-bedrijven en Big Tech. Vooral Google, Meta (Facebook), Amazon en Apple vormen een bedreiging.