Referentie nekt Pegamento in Deloitte-zaak Amsterdam

Directeur: Wij konden wel degelijk kwaliteit leveren
In een brief aan de Amsterdamse gemeenteraad doet Pegamento-directeur Serge Poppes zijn beklag over de gang van zaken in de aanbesteding van vorig jaar waarin de gemeente een uitvraag deed voor een nieuw omnichannel-systeem. Amsterdam schatte de kosten op 14 miljoen euro, Pegamento bood 12 en uiteindelijk kreeg Deloitte de klus gegund tegen een bedrag van 26 miljoen euro. Dat Amsterdam uiteindelijk veel duurder uit is komt vooral omdat kwaliteit in de aanbesteding veel zwaarder woog dan de prijs.
Maar dat betekent volgens directeur Poppes niet dat Pegamento geen kwaliteit kan leveren, zo bijt hij van zich af in dagblad Het Parool. Hij schreef zelfs namens zijn bedrijf een brief aan de Amsterdamse gemeenteraad om dit toe te lichten en vooral te benadrukken. Eerdere uitspraken over de kwaliteit door de gemeente in hetzelfde dagblad hadden kwaad bloed gezet bij Poppes. Volgens hem heeft Pegamento wel degelijk een kwalitatief systeem, ‘we leveren al sinds 2014 het ict-systeem van de gemeente voor contacten met burgers’, maar moest zijn bedrijf het vooral op kwaliteit afleggen omdat er een verkeerde referentie was opgegeven. Hierdoor kon de gemeente Amsterdam simpelweg niet de kwaliteit van het Pegamento-systeem toetsen.