Artikel 20 juli 2022

Nationale ombudsman roept AP op het matje

Reinier van Zutphen noemt situatie zeer zorgelijk

Nationale ombudsman Reinier van Zutphen heeft de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) opnieuw hard op de vingers getikt. AP-voorzitter Aleid Wolfsen wacht een pittig gesprek. Hij zal moeten uitleggen waarom de klachten van burgers over de dienstverlening van de AP nog steeds opstapelen. De Nationale ombudsman noemt de situatie bij de AP zeer zorgelijk.

Uit een brief van de ombudsman aan Wolfsen blijkt dat klachten van burgers over de dienstverlening nog steeds onverantwoord lang blijven liggen. Mensen die hun klacht in augustus 2021 indienden, wachtten dit jaar nog steeds op de behandeling daarvan.

Eerder hekelde de Nationale ombudsman de lakse houding van de AP in een rapport met de treffende titel ‘Voor een dichte deur’. Ontevreden burgers worden met een kluitje in het riet gestuurd. Afgelopen mei reageerde Wolfsen op de kritiek. Volgens hem is de AP ‘hard bezig haar interne processen en werkwijzen te verbeteren’. Maar Van Zutphen stelt dat Wolfsens voornemens in groot contrast staan met de praktijk.

Lees het volledige artikel op computable.nl

Ook interessant