Het dilemma van de ransomware-verzekering

Grote hacks domineren de media. Niet alleen in het buitenland, maar ook op nationaal niveau. Zie de ransomware-aanvallen bij Mandemakers Keukens, Bakker Logistiek en onderwijsinstelling ROC Mondriaan. Deze aanvallen vergroten het bewustzijn dat iedereen slachtoffer kan worden van een ransomware-aanval. Is dat inzicht toe te juichen, tegelijkertijd gebeurt er iets anders: bedrijven verzekeren zich tegen ransomware-aanvallen. Maar deze verzekeringen zijn een onderdeel van het probleem.
Hoewel hackers zogenoemde spray and pray-technieken toepassen (lees: wie op de verkeerde link klikt, is slachtoffer), gaat een groot groep cybercriminelen ook nauwkeurig en gericht te werk. Voordat ze een aanval uitvoeren, lezen ze zich in, kopen ze legitieme inloggegevens en blijven ze langere tijd onder de radar in systemen rondhangen. Zo zijn ze in staat om ongemerkt allerlei informatie te achterhalen, inclusief of je een verzekering hebt afgesloten tegen ransomware én tegen welk bedrag. Cybercriminelen gebruiken dit vervolgens tegen je, waardoor ze uiteindelijk meer geld verdienen.
Lees het volledige artikel op computable.nl