Gemeentehuis 2.0 heeft fysieke én digitale component

Het gemeentehuis wordt als kantoor minder belangrijk nu vele ambtenaren hun werk thuis kunnen doen. Je vraagt je tegelijkertijd af in hoeverre de loketfunctie nog relevant is in dit digitale tijdperk. Een interessante vraag is dan: wat is de rol van een gemeentehuis?
In de praktijk blijkt dat de 24/7 economie steeds meer de norm wordt. Je vraagt je af waarom het nog noodzakelijk is dat je voor talloze zaken nog fysiek naar een gemeentehuis moet komen. De burger is inmiddels gewend aan een bepaald niveau van digitaal koopgedrag en dienstverlening. Via mobiele apps zijn online aankopen slechts één klik verwijderd, we kunnen onze aankopen vervolgens continu monitoren en allerlei klantgerichte services afnemen. Er zijn dus weliswaar de laatste decennia grote stappen zijn gezet in het kader van digitale dienstverlening bij gemeenten. Maar het afgelopen jaar liet zien dat we er nog lang niet zijn. Een volledig digitale gemeente in 2030 is wellicht nog een stap te ver, maar er zijn enorm veel mogelijkheden om hier in de buurt te komen. Wat je wil is dat de overheid digitaal kan optrekken met wat er in de samenleving gebeurt. Zowel in- als extern is er nog veel ruimte om de informatie-uitwisseling te verbeteren. Wat gemeenten te doen staat is erkennen dat er noodzaak is om te veranderen. Dat er een enorme potentie ligt door nieuwe technologieën toe te passen en niet te wachten tot de samenleving terugkeert naar het oude normaal.
Lees het volledige artikel op computable.nl